Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
Dne 28. března se v České republice slaví Den učitelů. „Tento svátek je tím jedním dnem v roce, ve kterém se s učiteli zachází tak, jakby se s nimi mělo zacházet pořád,“ uvedl při této příležitosti v KASS Střelnice ředitel českotěšínské polské základní školy Marek Grycz.
Zeptali jsme se Agnieszky Kulig, která vyučuje v třinecké škole 16 let fyziku a chemii, jak se škola, žáci a rodiče měnili v průběhu let. A také, co učitelům nejvíc vadí v práci.
Jak se během těch šestnácti let změnila škola? Co vás těší nejvíce v této profesi?
Jako učitelé se musíme přizpůsobit požadavkům rodičů. Snažíme se předávat dětem ty nejdůležitější hodnoty. Takže nejen znalosti, ale také vlastenecký postoj, aby žáci byli dobrými lidmi. To je pro nás nejdůležitější. Pro mě, potvrzení toho, že dobře učím, jsou absolventi, kteří ke mně přicházejí a říkají, že je dobré, že se to naučili, protože tyto vědomosti jsou pro ně užitečné v pozdějším životě. Jsem také velmi šťastná, když se setkávám s absolventy, ti mě pozdraví, na chvíli se zastavíme, promluvíme si. Myslím, že to je to, co učitele nejvíce těší.
A co se během těchto několika let změnilo ve školství?
Je třeba hledat jiné metody, oslovit žáky jinými způsoby. Samozřejmě, svět jde kupředu. Také my, učitelé, musíme ve výuce používat nové technologie, snažíme se najít metody, které žáky více zaujmou, musíme jít s časem.
Změnilo se něco v mentalitě žáka?
Studenti samozřejmě vědí, že potřebují znalosti, ale možná si někteří myslí, že i bez nich to v životě zvládnou.
Kdysi, aby člověk našel nějaké informace, musel se podívat do jednoho z dvanácti svazků encyklopedie. Nyní stačí telefon s připojením na internet.
Ano. A i zde máme důležitou úlohu, kterou musíme splnit, musíme učit studenty, jak tyto informace najít. Poskytnout vědomosti, ale také informace, kde je můžou najít, jak mají používat internet. A to je také velmi důležité.
A co chování studentů? Je to jiné, než bývalo? Jsou vtipy, že dnes musí hlídat bezpečnost ve školách bezpečnostní agentura, a kdysi stačila uklizečka s hadrem, pravdivé?
Studenti jsou samozřejmě živější, využívají i všechny nové technologie, ale myslím si, že to tak tragické není. Podle mého názoru vše záleží na přístupu. Každý učitel musí najít cestu ke studentovi. Samozřejmě existují lidé, kteří rychle přijímali znalosti, a rychleji pochopí, že se musí chovat přiměřeně, a jsou i žáci, kteří k tomu potřebují delší čas.
A co učitelům nejvíc vadí v práci?
Myslím, že hlavně byrokracie. Existuje mnoho vyplňování různých dotazníků, vypisování různých dokladů.
A rodiče? Změnili se. Tady opět kolují vtipy o tom, jak rodiče kdysi požadovali dobré známky od dětí, a nyní je vyžadují od učitele …
Na naší škole v Třinci spolupracujeme velmi dobře s rodiči. Existuje sdružení rodičů Macierz Szkolna a podle mého názoru spolupráce funguje velmi dobře. Nemohu říct nic špatného o našich rodičích. Vždy budou existovat výjimky, takové situace také nastanou, ale pak se snažíme každý problém řešit ihned. Určitě před vyřešením problémů neutíkáme. Každý problém lze vyřešit. Dokonce i s rodiči. Neexistuje žádná dokonalá škola, žádní ideální rodiče a dokonalé děti, ale kdykoliv nastane nějaký problém, snažíme se ho okamžitě vyřešit.
Štítky: Agnieszka Kulig, polská škola v Třinci, polské školy
Komentáře