Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
ČESKÝ TĚŠÍN / V úterý 28. března se na Obchodní akademii konal veletrh fiktivních firem. Veletrh škola pořádá každoročně a zve na něj i zahraniční firmy. Studenti mohli porotě a svým kolegům představit výsledek téměř půlroční práce.
„Letos je to 25. ročník, je tady 14 firem ze škol z Opavy, Orlové, Ostravy, je tady i jedna ze Slovenska z Čadce. Firmy se na svém stánku snaží zaujmout zákazníky svými výrobky nebo službami. Máme tu také porotce, většinou naše absolventy,“ uvedla Beata Hupka, zástupkyně ředitele pro vzdělávání v polském jazyce.
Co jsou fiktivní firmy?
Fiktivní firma je velmi specifickým a zajímavým předmětem, který se vyučuje ve třetí třídě. Třída je rozdělena na dvě skupiny, z nichž každá buduje svou vlastní společnost. Žáci si vybírají předmět svého podnikání – výrobu produktů, poskytování různých služeb nebo obchodování s nejrůznějším druhem zboží. Důležitá je právní forma firmy, její název a organizační struktura.
Žáci se snaží se svou novou firmou prosadit na trhu – nabízejí své služby, výrobky nebo zboží ostatním fiktivním firmám z jiných středních škol v České republice. Vytvoří katalog svých výrobků nebo služeb, provedou průzkum trhu a inzerují své výrobky. Spolupráce mezi fiktivními firmami probíhá i na mezinárodní úrovni s firmami z Polska a Slovenska.
Prezentace společnosti v češtině a angličtině
Výsledky své práce pak studenti prezentují na veletrhu fiktivních firem. Pětičlenná porota hodnotí prezentaci firemního stánku, komunikaci zástupců firmy se zákazníky, katalog výrobků a služeb, kreativitu zástupců firmy nebo nejzajímavější podnikatelské nápady.
Studenti měli také za úkol připravit pětiminutovou prezentaci v češtině. Novinkou byla 90sekundová prezentace společnosti v angličtině. Byly uděleny ceny diváků. Proběhla také soutěž o nejzajímavější a nejoriginálnější leták, kterou hodnotili učitelé z obchodní akademie a škol přítomných na veletrhu.
„Veletrh fiktivních firem je obohacen o přednášky porotců a workshopy o podnikání, kterých se mohou zúčastnit i žáci prvního a druhého ročníku. Navštěvují také stánky a obchodují. Takto získávají nové zkušenosti,“ vysvětlila Beata Hupka.
Pracují jako ve skutečné firmě
Obchodní akademie v Českém Těšíně tento den měla na veletrhu čtyři stánky, z toho dva s polsko-českým týmem.
„Naše společnost se jmenuje ‚Custom Company‘. Zabýváme se potiskem různých výrobků, může jít například o trička, mikiny, hrnky i kancelářské potřeby. Naším sloganem je ‚Make it yours‘, což znamená – udělejte si to podle svého. Chceme se odlišit, protože v dnešní době se obchodní řetězce řídí aktuálními trendy a každý obchod má to samé. Proto jsme se rozhodli začít podnikat v tomto odvětví. Zákazník přijde s nápadem a my mu ho pomůžeme realizovat. Máme také balíček „udělej si sám“, zákazník přijde s návrhem potisku, my mu domů pošleme speciální barvy a hotový motiv a on si výrobek sám dokončí. Vše vyrábíme z ekologických a přírodních materiálů,“ uvedla Tereza Pavlíčková, žákyně třídy 3.C.
„Ve společnosti jsem zástupcem managera. Pracovali jsme ve čtyřčlenném týmu, naším úkolem bylo připravit plakáty, letáky, vizitky a katalogy. Minulý týden jsme naši firmu prezentovali na Veletrhu fiktivních firem v Ostravě. Celý náš tým je desetičlenný, dnes prezentujeme firmu jen ve čtyřech lidech,“ dodala Tereza Pavlíčková.
Některé stánky nabízely i občerstvení
„Naše společnost se jmenuje FCF catering, což je vlastně zkratka pro jídlo, péči a květiny. Děláme catering, poskytujeme našim klientům služby, které s ním souvisejí. Máme například vlastního DJ, poskytujeme také pokoje pro hosty, kteří chtějí přenocovat. Máme profesionální číšníky, kuchaře a baristy. Dnes v našem stánku nabízíme řízky a minerální vody. Patřím do personálního oddělení, připravovali jsme mzdy pro naše zaměstnance, zadávali jsme je do systému,“ uvedla Krystyna Vinceová, studentka třídy 3.C.
Komentáře