CIESZIN / 1. srpna bylo poprvé v provozu spojení z Cieszyna přes Český Těšín do Frýdku-Místku, které bylo obnoveno po pandemické přestávce. Rozhodli jsme se zjistit, jak funguje v praxi, jak probíhá cesta a – což může být hlavně pro cestující z Polska zajímavé – jak se kupuje jízdenka.

Zavedeno bylo devět spojení. Vlaky z Těšína přes Český Těšín do Frýdku-Místku odjíždějí v 5.33, 8.05, 10.03, 12.05, 13.33, 14.33, 17.33, 20.03 a 22.03. Vybírám odpolední spoj v 17.33.

Na nádraží v Těšíně přijíždím s velkým předstihem. Velká světelná tabule oznamuje, že vlak odjíždí v 17:33 z prvního nástupiště. Je teprve sedmnáct minut po sedmnácté hodině, takže mám spoustu času na to, abych si prohlédla zbrusu novou, nedávno zrekonstruovanou nádražní halu.

Není zde žádná pokladna, automaty na jízdenky slouží pouze městské a krajské dopravě

Na úvod si všímám, že zde není pokladna. Dva automaty na jízdenky slouží pouze pro městskou hromadnou dopravu. Na dotykové obrazovce automatu na jízdenky jsou na výběr dvě možnosti: „městská hromadná doprava“ a „nadregionální doprava“. Ta druhá nabídka však na můj prst nereaguje.

Automaty na jízdenky na nádraží v Těšíně slouží pouze pro veřejnou dopravu

Pro jistotu, abych se ujistila, že to není můj prst, který nefunguje, stisknu „městská hromadná doprava“. Zobrazí se nabídka pro výběr vhodné jízdenky. Vrátím se zpět a znovu stisknu „nadregionální doprava“. Nic. Znechuceně zamířím na nástupiště.

Na vnější stěně nádražní budovy si všimnu dalšího automatu na jízdenky. Tentokrát Slezských drah.

V automatu Slezských drah můžete platit platební kartou.

Na jeho displeji však marně hledám možnost zakoupení jízdenky do Českého Těšína. Stroj nabízí 4 nejoblíbenější spojení z Cieszyna: Katowice, Chybie, Zebrzydowice a Czechowice-Dziedzice.

Je také možné zobrazit úplný seznam stanic. Na seznamu nejsou žádné stanice mimo Polskou republiku.

„Trampský expres“ přijíždí

Těsně přede mnou vstoupí na nástupiště pán se synem. Z nedalekého supermarketu si nesou poměrně plné tašky. Mluví česky. Po chvíli se z megafonů ozve hlášení o příjezdu vlaku z Frýdku-Místku.

Na nástupiště přijíždí charakteristický modrobílý „motorák“ Českých drah, v českých turistických kruzích žertovně nazývaný „trampský expres“. Jak za chvíli zjistím, první úsek cesty – ten, který mě zajímá, tj. mezinárodní úsek – vlak skutečně urazí expresním tempem. Po necelých pěti minutách dobrodružství mezinárodního cestování končí.

Ve vlaku Těšín – Český Těšín – Frýdek Místek platí české zvyklosti

Prozatím však nastupuji, několik minut před odjezdem vlaku, a rozhlížím se po vagonech. Přibývají další cestující. Starší žena s dospívající dívkou a několikaletým chlapcem s koloběžkou mluví česky. Ostatní cestující, kterých je kromě mě celkem devět, jsou příliš daleko na to, abych slyšela, jakým jazykem mluví.

Přestože do odjezdu zbývá ještě několik minut, ptám se průvodčího, zda přijde prodávat jízdenky, nebo zda podle polských zvyklostí musí cestující přijít za ním. Odpoví, že si mám sednout, on přijde za mnou.

Je důležité vědět, že na polských železnicích (bez ohledu na společnost, kterých je v Polsku mnoho: PKP Intercity, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie atd.), pokud cestující nastupuje do vlaku ve stanici, kde není pokladna, je povinen jít do prvního vozu, vyhledat průvodčího a oznámit, že si chce koupit jízdenku.

Pokud tak neučiní, bude průvodčí při kontrole jízdenek považovat cestujícího za černého pasažéra a uloží mu pokutu. A nepomůže vysvětlování, že cestující nastoupil na stanici, kde není pokladna, protože je povinen jít za průvodčím a tuto skutečnost mu oznámit. Pokud jste zvyklí na České dráhy, stojí za to si to pamatovat…

Vlak se rozjíždí. Průvodčí (doprovázený mladým učněm) se pohybuje podél vlakové soupravy a prodává cestujícím jízdenky. Když vidí, že natáčím otevřeným oknem, nechají si mě na konec, aby mě nerušili při natáčení. Když přijdou ke mně, je nejvyšší čas, jestli chci vystoupit v Českém Těšíně. Vlak totiž již vjíždí na nástupiště v Českém Těšíně.

A české koruny

Vstupenka stojí 16 korun. Děti, důchodci a invalidé mají 50% slevu, takže zaplatí jen 8 korun.

Přestože mám v peněžence koruny a předplacenou InKartu, ptám se na možnost platby ve zlotých. Žádná taková možnost neexistuje. „Takže polský cestující nastupující v Těšíně musí mít koruny?“ ptám se. „Ano.“ odpovídá průvodčí.

Ptám se na další možnosti. Platit můžete také v eurech. I v tomto případě potřebujete hotovost. Nelze platit platební kartou – průvodčí nemá k dispozici terminál pro tyto transakce.

Vytáhnu InKartu. Terminál „vyplivne“ jízdenku za 16 korun. Sleva InKarta se totiž nevztahuje na mezinárodní spojení.

Jízdenka z Těšína do Českého Těšína stojí 16 korun

3 kilometry, méně než 5 minut jízdy

A tak po tříkilometrové mezinárodní cestě, o 16 korun chudší, ale bohatší o zkušenost, jak obnovená mezinárodní trať z Těšína do Českého Těšína funguje v praxi, vystupuji na nádraží v Českém Těšíně.

(indi)

Komentáře



CZYTAJ RÓWNIEŻ



REKLAMA Gorolskiswieto.cz

REKLAMA
Ministerstvo Kultury Fundacja Fortissimo

www.pzko.cz www.kc-cieszyn.pl

Projekt byl realizován za finanční podpory Úřadu vlády České republiky a Rady vlády pro národnostní menšiny.
Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2023-2024.
Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/ów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie im. Jana Olszewskiego.