Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
Dnes si katolická církev připomíná sv. Agátu. V tradiční kultuře Těšínského Slezska to byl den, kdy byly světilo chléb, voda a sůl.
Mezi horaly ve Slezských Beskydech byla svatá Agáta (5. února) uctívána jako ochránkyně před živly. V tento den se v katolické církvi světily chléb, sůl a voda. Agátová (hátová) voda a chléb mají moc odvrátit živly, nejen bouře, ale i povodně a požáry.
Aby člověk zahnal bouři, musel vyjít ven, pokropit agátovou vodou ve směru blížící se bouře a pokřižovat se znamením kříže.
Při požáru se do ohně hodilo hrst soli. Do ohně se také házel chléb pokropený vodou, zejména pokud šlo o požár, který vznikl od blesku.
Sůl svaté Agáty se také házela do jámy při kopání studny nebo jejím čištění, aby se zajistila čistota a dobrá kvalita vody.
Když hrozila povodeň, agátová voda vlévaná do řeky nebo potoka měla spolu s modlitbou zajistit pokles hladiny vody.
Agátin chléb se bral na cesty jako ochrana před neštěstím. Dával se také do myších děr, aby vyhnal myši a zajistil krásné brambory.
Rčení z Těšínského Slezska (včetně pranostik) týkající se svaté Agáty:
- Chlyb świętej Agaty bróni od ognia chaty.
- Gdy świętej Agaty, to wyłazi mucha spod chaty.
- Jak święto Agata po błocie brodzi, w Zmortwychwstani chłop po lodzie chodzi.
- Sól świętej Agaty bróni od ognia chaty.
Text na základě:
- Krystyna Kwaśniewicz, Zwyczaje doroczne polskich górali karpackich, Bielsko-Biała, 1998.
- Krystyna Kwaśniewicz, Zwyczaje i obrzędy doroczne, Etnografia Polska, T. XXVIII, Zeszyt 1, Wrocław 1984.
- Jan Szymik, A gdy będzie słońce i pogoda (Ludowe prognostyki pogody ze Śląska Cieszyńskiego), Czeski Cieszyn 1989.
- Jan Szymik, Doroczne zwyczaje i obrzędy na Śląsku Cieszyńskim, Czeski Cieszyn-Wrocław 2012.
Komentáře