Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
PRAHA/ Polský institut v Praze již potřetí udělili Ceny Mariana Szyjkowského v soutěži o nejlepší diplomovou práci a bakalářskou práci zaměřenou na Polsko. Vítězství v letošním ročníku soutěže v kategorii Polonististika – diplomová práce získal Jakub Podżorny z Chotěbuze.
Studoval jste v Pardubicích, ale pocházíte z našeho regionu. Byla volba tématu práce související s naším regionem zřejmá?
Samozřejmě! Těšínskému Slezsku jsem věnoval jak bakalářskou tak i magisterskou práci.
A proč to bylo pro vás tak samozřejmé?
K výběru tématu mě vedl můj dlouhodobý zájem o historii a kulturu našeho krásného a rozmanitého regionu.
Na jaké téma jste psal bakalářskou práci?
Psal jsem o 2. světové válce na Těšínském Slezsku. Soustředil jsem se zejména na témata, která odlišovala Těšínské Slezsko od ostatních regionů České republiky a Polska. Psal jsem například o otázkách listiny germánů, o incidentu v Jablunkově před zářím 1939, o německých zločinech a pronásledování na základě státní příslušnosti. Mluvil jsem také se svědky, například s Polákem, který byl přinucen se připojit k Wehrmachtu, ženou, která přežila zločin v Životicích atd.
Tématem diplomové práce je „Polské školství na Těšínsku v období přelomu 19. a 20. století“. Proč právě toto téma?
Myslím si, že systém škol s polským jazykem vyučovacím na území současné České republiky je jedním z mnoha zajímavých jevů obohacujících náš region. Abych tuto problematiku přiblížil české společnosti a zdůraznil její tradici, rozhodl jsem se začít od kořenů. Ve své práci jsem se vrátil do devatenáctého století, tedy do doby, kdy se fenomén polského školství na území tehdejšího rakouského Slezska teprve začínal rozvíjet.
A jaký význam má podle vás polské školství dnes, v 21. století?
V devatenáctém a na počátku dvacátého století poslat dítě do polské školy vyžadovalo odvahu. Byla to vědomá volba obtížnějšího způsobu života. Na děti navštěvující polské školy a na ty, kteří otevřeně přiznávali polskou státní příslušnost, se ze strany dominantního německého proudu pohlíželo se znepokojením, někdy i nepřátelsky. Navzdory tomu však počet polských škol a žáků, kteří je navštěvovali, nadále rostl.
Dnes jsou podmínky zcela odlišné, nikdo není ze strany úřadů z důvodu své národnosti pronásledován, a přesto je trend spíše opačný. Je to trochu divné. Poláci se mají v České republice velmi dobře a mohou svobodně rozvíjet své tradice. Právě v této globalizované době hrají důležitou roli polské školy v našem regionu, svět je otevřený a hranice obvykle nejsou překážkami.
Absolventi místních polských škol mohou realizovat své ambice kdekoli „od Šumavy po Baltské moře“. Možnost naučit se dva jazyky tak přirozeně je jedinečná a neocenitelná. V Čechách ale také v Polsku nám závidí, že tuto možnost máme. Využijme ji.
(indi)
Komentáře