ČESKÝ CIESZYN / Studenti čtvrtého ročníku Obchodní akademie vycestovali na začátku školního roku v rámci programu Erasmus+ na Maltu. Svůj čas trávili převážně v okolí Valletty, hlavního města země. Nejenže se seznámili s úplně jinou kulturou, ale hlavně získali cenné zkušenosti týkající se nejen jejich profese.

Skupina 15 studentů, včetně tří studentů z polské skupiny, získala během dvou týdnů zkušenosti v oblasti podnikání, administrativy, marketingu, managementu a zdokonalila se v angličtině.

„Odjeli jsme v sobotu 3. září a vrátili se 17. září. Původně jsme měli odjet už koncem února, ale bohužel kvůli covidu-19 se termín odjezdu změnil. Konaly se dva turnusy, kterých se zúčastnilo celkem 30 studentů. První skupina jela už v loňském školním roce, na konci května,“ uvedla učitelka Danuta Gorná.

Žáci polské skupiny s učitelkou Danutou Gornou.

Soutěž a přípravný kurz před odjezdem

Než si však studenti sbalili kufry, museli se zúčastnit soutěže. Protože byl o zájezd velký zájem, museli učitelé vybrat pouze 30 studentů z 90. Vybírali je na základě testu z angličtiny, průměru známek za první a druhé pololetí druhého ročníku, dobře napsaného motivačního dopisu a životopisu a doporučení třídního učitele. Pokud byl student během studia aktivní a účastnil se soutěží, získal body navíc.

Vybraní studenti pak museli absolvovat přípravný kurz, který trval 12 týdnů. Během kurzu se dozvěděli o Maltě, připravili se na různé situace a procvičili si fráze v angličtině.

„Soutěž se konala již na začátku minulého školního roku. Zúčastnili se žáci třetích tříd. Hodně z nich si v testu z angličtiny vedlo dobře, a tak rozhodovaly až následné detaily. Je to také dobrá motivace pro naše žáky, aby ve škole usilovali o dobré známky,“ vysvětlila Danuta Gorná.

Úplně jiný životní styl

Během pobytu na Maltě byli studenti ubytováni v rodinách, které byly vybrány v rámci projektu. Strávili s nimi nějaký čas a poznali tak jejich kulturu a životní styl.

„Studenti říkali, že je to úplně jiný svět. Obyvatelé Malty se za ničím nehoní jako my. Mají klidný život bez stresu, jehož příkladem je veřejná doprava. Přestože mají jízdní řád, autobusy někdy přijíždějí o 20 minut dříve, někdy o 30 minut později nebo nepřijedou vůbec. Nikdo se nebojí, že přijde pozdě do práce. Všichni jsme byli na Maltě poprvé, takže to pro nás bylo úžasné. Studenti říkali, že už si nikdy nebudou stěžovat na naši veřejnou dopravu,“ řekla učitelka.

Pracovali v různých firmách

Maturanti byli rozděleni do skupin. Každý z nich pracoval v jiné společnosti a zabýval se jinými problémy. Obvykle pracovali od 8 do 16 hodin. Kromě získání cenných zkušeností se seznámili také s různými pracovními podmínkami.

„Jedna dívka pracovala v účetní firmě, zabývala se hlavně účetními doklady, počítala daně a také se naučila jejich účetní software. Čtyři studenti pracovali v obchodě se suvenýry, zaměřovali se na prodej a komunikaci se zákazníky. Další tříčlenná skupina pracovala v obchodě s elektronikou, který má internetový obchod, takže pracovala ve skladu, prováděla inventuru, měla na starosti expedici a balení objednávek a seznámila se s procesem reklamací.

Další skupina pracovala pro květinářskou firmu, která aranžovala květiny a dekorace pro hotely, a měla také možnost prohlédnout si hotely, z nichž některé byly velmi luxusní. Další skupina pracovala v informačním centru, to znamená, že jejich úkolem byla komunikace s turisty a distribuce letáků. Poslední skupina pracovala v kině. Jejich úkolem bylo především propagovat kino z marketingového hlediska,“ vyjmenovala Danuta Gorná.

Jazyková bariéra, odpovědnost, nezávislost

Další výhodou programu byla možnost rozvíjet a zlepšovat své jazykové dovednosti. Na Maltě je úředním jazykem angličtina, a tak se mladí lidé museli zbavit jazykových bariér.

„Studenti měli velmi dobrou úroveň angličtiny. Počáteční ostych však museli trochu překonat. Protože byli odkázáni sami na sebe, nikdo to za ně nekomunikoval. Jak sami řekli, bylo to pro ně velmi užitečné,“ řekla Danuta Gorná.

Nelze opomenout ani zodpovědnost a samostatnost.

„Se studenty jsme byli v neustálém kontaktu. Navštěvovali jsme je například v práci a v případě potřeby jsme si psali přes Messenger. Skupina byla velmi pohodová a nekonfliktní. Naštěstí jsme nemuseli řešit žádné problémy. Navíc šlo o lidi, kteří už byli plnoletí,“ dodal učitel.

Nejen kultura, ale i maltská kuchyně

„Kvůli vysokým teplotám bohužel nebylo možné příliš plánovat výlety. Organizace, která se o nás starala, nás varovala, abychom nevycházeli mezi 11. a 14. hodinou, protože tam bylo opravdu velké horko, někdy i 40 °C. Nejlepší čas na výlety byl tedy večer. Studenti však trávili většinu času v práci, což znamená, že většinou měli volno o víkendu nebo večer po práci. Maltu navštěvovali většinou sami ve skupinkách, což také upevnilo jejich vzájemné vztahy,“ uvedla Danuta Gorná.

Studenti měli také možnost ochutnat maltskou kuchyni. Nejznámějším a nejtradičnějším maltským pokrmem je králík.

Jejich tradičním jídlem je králík, k dispozici byly také různé druhy ryb, chléb pastizzi podobný listovému těstu plněný kuřecím masem nebo ricottovou nádivkou. Je to velmi chutná svačina. A takovým tradičním nápojem je takzvané Kinnie. Na Maltě je také mnoho italských a řeckých restaurací. Studenti však zjistili, že se na naše jídlo opravdu těší. Chybělo jim,“ řekla Danuta Gorná.

Komentáře



CZYTAJ RÓWNIEŻ



REKLAMA Reklama
REKLAMA
Ministerstvo Kultury Fundacja Fortissimo

www.pzko.cz www.kc-cieszyn.pl

Projekt byl realizován za finanční podpory Úřadu vlády České republiky a Rady vlády pro národnostní menšiny.
Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu pn. Polonia i Polacy za granicą 2023 ogłoszonego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/autorów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie im. Jana Olszewskiego