Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
O lidových krojích a využití lidových motivů v každodenním životě si povídáme s Agnieszkou Pawlitko – etnoložkou a umělkyní.
Jsi etnoložka, ale také umělkyně, která ve svých dílech často používá motivy převzaté z folkloru. Je folklór skansen, nebo něco živého, co podléhá změnám, vývoji?
Domnívám se, že můj projekt „Etnolog na stopě“ dokazuje, že folklor je stále živý. A dokud budeme navštěvovat folklorní akce, bude živý. Myslím, že nezmizí. Dokud se budeme snažit předávat naše tradice, mladší generace z nich bude moci čerpat.
Jak jako etnoložka, ale také umělkyně, která ve své tvorbě čerpá z folklorních motivů, přistupuješ ke stylizovanému folkloru?
Je třeba začít tím, že vše se mění. Také kroje se mění, jdou s módou. Důležitý je aspekt autenticity, to, že například beskydské výšivky vyrábíme tak, jak to dělaly naše babičky, prababičky. Používáme stejné vzory, stejné techniky. Stejné je to například s koniakovskou krajkou nebo filigránem. Je tu však i aspekt současnosti. Můžeme například nosit filigránské náušnice nebo náramky z beskydské výšivky.
Někteří lidé to dokonce považují za profanaci. Např. tanga z koniakovské krajky, nebo jakékoli odchylky od tradičního kroje.
Podle mého názoru je to příležitost pro řemeslo a pro přežití této specifické techniky. Je důležité si uvědomit, že se někdy jedná o velmi náročné a úzké řemeslné techniky, které jinde nenajdete. Pokud tedy například už nikdo nebude nosit čepec vyrobený danou technikou, tato technika zanikne.
Ale pokud tuto techniku použijete například k výrobě náramků, přežije tato technika?
Ano. Zároveň je důležité, aby kroje, které nosíme, byly tradiční. Jsem zásadně proti tomu, když někdo nosí horalský kroj s teniskami nebo do něj vplétá nějaké další prvky.
Jinými slovy, když kroj nosíme, měl by být kompletní a měl by být nošen v souladu s tradicí. Prvky řemeslných technik však mohou být použity ve zcela odlišných předmětech.
Ano, samozřejmě. Dnes mám na sobě například šaty z modrotisku a k nim náušnice z filigránu. Myslím, že takový současný přenos je velmi povedený. Mnoho takových moderních šatů z modrotisku můžete vidět na Moravě. Tam se tento tištěný materiál používá při navrhování mnoha kreací. Podle mě je to velmi zajímavé. Nejedná se však o lidový kroj, ale pouze o využití vzorů pro současné potřeby. Stejně jako nyní v Polsku najdeme všude vzor z Lowicze.
Ale na začátku jste řekla, že se mění i kroj.
Zde je třeba zmínit, že v minulosti nebyly dostupné takové látky, jako dnes. Dnes můžeme například k ušití kabotka použít lepší materiál, který se tolik nemačká. Dříve byly k dispozici pouze bavlněné látky, které se obtížně žehlily. A dnes si můžete koupit lepší, snadněji udržovatelné látky a myslím, že to není taková odchylka, abyste je nemohli používat.
To znamená, že můžete ušít kabotek z jiné látky, ale přesně stejného střihu jako kdysi. A i zde je pravděpodobně hranice, že se nemůže jednat o materiál, který je přílš umělý.
Samozřejmě. Vše musí ladit. To je důležité.
Komentáře