TĚŠÍN / V neděli dopoledne 3. února se zájemci o těšínské dějiny měli možnost projít Těšínem v doprovodu dvou skvělých průvodců – Leszka Lipsa a Mariana Dembinioka. Trasa procházky kopírovala trasu těšínské tramvaje.

Procházka začala na zastávce Schloßgasse, tedy na ulici Zamkowe. Pak se účastníci vydali ulicemi Głęboką, přes Rynek, Szersznika, Górny Rynek až na křižovatku ulice Wyższa Brama s náměstím Plac Kościelny, kde měl tramvaj konečnou.

Těšínská tramvaj cestující vezla poprvé 12. února 1911. – Ten den se prodalo čtyři tisíce lístků. Jeden stál 14 haléřů, další dny pak 12 haléřů – vyprávěl Maciej Dembiniok. Dodal, že velmi brzo lístky byly změněné na žetony, a v tramvaji tak nemuseli být kontroloři lístků. Vysvětlil rovněž, proč nápad s navrácením tramvajové dopravy jako turistické atrakce je nereálný – Byla provedená expertíza a tak ukázala, že současné předpisy nedovolují postavit tramvajovou trať na ulici Głęboke, a to z důvodu jejího sklonu. – Je tady i zatáčka na ulici Zamkne, na které již dříve tramvaj často vykolejila. Takže stavba je nemožná i z bezpečnostních důvodů – upřesnil.

Je však možné, že se turistickou atrakcí stane zrekonstruovaný tramvajový vagon, který by měl stát u Mostu Přátelství (Z původních čtyř vagonu se žádný nedochoval). Je i nápad položit v místech dávné trasy tramvaje fluorescentní kolejnice. Prozatím jsou to však projekty, na které se město snaží získat dotace.

(indi)

Štítky:

Komentáře



CZYTAJ RÓWNIEŻ



REKLAMA Reklama
REKLAMA
Ministerstvo Kultury Fundacja Fortissimo

www.pzko.cz www.kc-cieszyn.pl

Projekt byl realizován za finanční podpory Úřadu vlády České republiky a Rady vlády pro národnostní menšiny.
Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu pn. Polonia i Polacy za granicą 2023 ogłoszonego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/autorów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie im. Jana Olszewskiego