VISLA / Do Visly se bude možno opět vypravit vlakem, zatímco cestující nebudou už muset přestupovat do autobusů.
V neděli 3. ledna začínají jezdit vlaky do Visly Głębců. Po mnoha měsících čekání se na linku S6 vrátí opět vlakové soupravy. Původně se měly vrátit již 13. prosince, avšak se nepodařilo stihnout v termínu instalaci zařízení, zajišťujících bezpečný přejezd vlaků. Podle společnosti PKP (Polské státní dráhy), práce na úseku Pierściec – Skoczów – Goleszów byly ukončeny.
Vlaky pojedou rychleji
Cestující můžou využít zcela novou železniční zastávku Skoczów Bajerki. Přestavěná nástupiště ve stanicích Pierściec a Skoczów a na zastávkách Chybie Mnich a Zaborze umožní pohodlnější nastupování a vystupování z vlaků. Proběhla m.j. obnova mostu přes řeku Vislu ve Skočově. Došlo také k výměně povrchů na osmi železničních přejezdech. Vlaky navíc pojedou do Wisły Głębců o něco rychleji. Celková doba cestování se tak zkrátí o víc jak 10 minut.
Vlakové soupravy do stanice Wisła Głębce budou jezdit do března. Potom se cestující dostanou pouze do Skočova. Dále do Visly se dopraví opět náhradní autobusovou dopravou. Modernizační práce celé trasy potrvají do prosince 2021. V rámci modernizace bude m.j. provedena výměna 52 kilometrů kolejí a trakční sítě, instalace nových vyhýbek a zařízení zvětšujících propustnost trasy.
Špetka historie
Konečná stanice Wisła Głębce byla otevřena 11. září 1933. Původně se tady počítalo s proražením tunelu a vedení železniční tratě dále přes Jistebnou a Koňakov až do Zwardoně. Jak je možno se dočíst na polském webu Koleje Śląska Cieszyńskiego, ve stanici vyrostla zděná nádražní budova s čekárnou a pokladnami, které jsou od února 2010 mimo provoz. Na patře se nacházel byt přednosty. V roce 2015 původní omítku nahradila nová. Provedla se také výměna dřevěných oken.
Vojvoda Michał Grażyński
Desátého července 1929 se zprovoznila nynější stanice Visla Lázně (Wisła Uzdrowisko). Téhož dne během slavnostního otevření úseku železniční tratě z Polany (součást Ustroni) do Visly, kněz Emanuel Grim posvětil nádražní budovu. Poté přišla řada na proslov slezského vojvody Michała Grażyńského. Měl velké zásluhy na rozvoji Visly. Do úřadu nastoupil v září 1926 a svou funkci vykonával až do vypuknutí druhé světové války.
Grażyński se narodil v roce 1890 roku ve vsi Gdów poblíž Wieliczky. Angažoval se v boji za nezávislost Polska, později se hlásil k politickému systému sanace, jehož nejznámějším představitelem byl politik a státník Józef Piłsudski. Po válce zůstal ve Velké Británií, kde v roce 1965 tragicky zahynul v Londýně v důsledku dopravní nehody.
Stanice Visla Lázně (Wisła Uzdrowisko)
Zmíněná nádražní budova byla největší na celé trase. Uvnitř se nacházela čekárna, úschovna zavazadel, pokladny, zatímco v prvním patře byt přednosty stanice. Než došlo 11. září 1933 ke zprovoznění dalšího úseku železnice do Głębiec, jednalo se o konečnou stanici.
Dvacátého listopadu 2014 město Visla odkoupilo od Polských státních dráh nádražní budovu za 500 tisíc zlotých. Počátkem roku 2018 začala komplexní rekonstrukce objektu, která zahrnula také úpravu okolí nádraží. Otevření vkusně rekonstruovaného objektu se uskutečnilo 25. dubna 2019.
(gam)
Komentáře