Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
OLDŘICHOVICE / Dnes žáci dostávají pololetní vysvědčení. Někteří si je vyzvedli osobně, jiní dostali hodnocení online. O výuce během pandemie a známkování žáků jsme hovořili s Janinou Markovou, ředitelkou Základní školy a mateřské školy v Oldřichovicích.
Je těžké známkovat žáky v době pandemie?
Není to snadné. Ale naštěstí se první a druhá třída učí ve škole. Je mnohem jednodušší dávat známky těm dětem, které chodí do školy. U starších žáků, kteří se účastní pouze online vyučování, je to pro nás těžší.
A starší děti dostaly slovní hodnocení nebo známky?
S Annou Jeżovou, ředitelkou základní školy s polským jazykem vyučovacím Gustava Przeczka v Třinci jsme se rozhodli dávat známky. Bohužel nemáme popsaná pravidla pro slovní hodnocení. Víme, jak slovně hodnotit děti, které kvůli různým obtížím mají potvrzení z pedagogicko-psychologické poradny. Připravujeme se na tento způsob hodnocení i u ostatních žáků.
Jak často chodily děti do školy během tohoto pololetí?
Žáci první a druhé třídy byli třetinu toho času doma. To je poměrně velká absence, vzhledem k tomu, že loni děti také nechodily do školy kvůli pandemické situaci. Bohužel, tento školní rok se opět stalo to, čeho jsem se obávala. Díky velmi dobré spolupráci s rodiči se však žáci dokázali naučit psát a číst.
A jak vypadalo vyučování online?
S těmi staršími dětmi jsme to zvládli bez problémů. S těmi malými to bylo těžší, protože jsme se s nimi nemohli ani setkat. Děti seděly na prvních online hodinách jako před televizí. A rodiče teď mají spoustu povinností, je těžké od nich vyžadovat ještě víc práce. Koneckonců musí zvládnou své povinnosti v zaměstnání (často také home office) a stále dohlížet na své děti, které se učí online. Jsem ráda, že žáci první a druhé třídy jsou teď ve škole.
Jaké známky měly děti?
Děti z první třídy mají všechny samé jedničky. Velmi se snažily. V první třídě se snaží všechny děti. Neznám dítě, které by se nechtělo učit. Každý malý člověk přijde na svět s vrozenými schopnostmi. Kromě toho je vývoj dětí nerovnoměrný a jeho není stejný ve všech oblastech. Starší děti jsou již schopny posoudit samy sebe a mohou si uvědomit, že se jim něco nechtělo dělat, že něco neudělaly na sto procent. U druháků jsou někdy i dvojky. Ve druhé třídě už musí být žáci trochu motivováni. Ale všechny jsme pochválili.
Jak učitelé přijali zprávu, že se starší žáci nevrátí do školních lavic?
Doufali jsme, že bude líp, že se starší třídy vrátí do školy, ale toto se bohužel nestalo. Doufáme také, že vysvědčení na konec roku už budeme předávat všem dětem osobně.
(SG)
Komentáře