Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
BOHUMÍN / Bohumín je důležitým železničním uzlem od doby, kdy zde vznikla železniční trať. Kromě váhy samotného dopravního uzlu stojí za pozornost také architektonicky zajímavé nádraží.
První nádražní budova v Bohumíně byla postavena v roce 1847 r., kdy Severní dráhu císaře Ferdinanda vedoucí z Lipníka nad Bečvou prodloužili do Bohumína a začaly zde jezdit vlaky.
Původně bylo plánováno vybudování železniční stanice v Bohumíně-městě, které je dnešním Starým Bohumínem, ale nesouhlasili s tím měšťané a faráři. A tak stanici postavili tam, kde stojí teď, dala tak začátek nové městské části města – Novému Bohumínu.
Přivedení železnice do Bohumína způsobilo dynamický rozvoj nejenom samotného města, ale především území v blízkosti nádraží. Byly zde postaveny továrny a bytové domy. Rozvíjelo se i nádraží, které poprvé bylo přestavěno v roce 1860, kdy byla modernizována zařízení, postavené nástupiště. Samotná budova železniční stanice byla na počátku 20. století přestavěna v novorenesančním slohu.
Bohužel na konci 2. světové války vlaková stanice v Bohumíně byla bombardována. To, co zůstalo, bylo zničeno nebo odstraněno ustupujícími německými vojsky. V první polovině devadesátých let minulého století staniční budovy prošly generální rekonstrukcí. Dříve, v 60. letech 20. století železniční linka byla elektrifikována.
Poslední renovace skončila v roce 2005. Následně byly postaveny nové nástupiště, modernizována zařízení, byl zaveden elektronický systém řízení dopravy. Od roku 1991 je budova stanice zapsána do seznamu památek České republiky. Zajímavá je také ocelová lávka z 19. století, která vede přes koleje.
(Indi)
Štítky: nádraží v Bohumíně
Komentáře