Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
REGION / Byl to skvělý plán na sobotu – cesta historickým vlakem a návštěva pivovaru v Nošovicích. Tuto atrakci připravil Slezský železniční spolek.
Vlak vyjížděl z Ostravy, cestou vzal i další cestující z Havířova a Českého Těšína.
Sobota, 23. března, 10:15. Vlak přijíždí na první nástupiště železniční stanice v Českém Těšíně. Červené vagóny, stará lokomotiva.
Z úplně jiné doby. Kliky a zavírání dveří jsou poměrně staromódní, bezpečnostní brzda je také jiná než dnes. Zbytek vybavení vozu také v moderních vlacích nenajdete
Průvodčí namísto kontroly lístků (ty jste si mohli zakoupit dříve prostřednictvím internetu) rozdá identifikační pásky akce a vybírá objednávky na pivo nebo jiné nápoje.
Koneckonců, pivovar v Nošovicích je pouze jednou z atrakcí výletu. Druhou, možná ještě větší, je samotná cesta vlakem s dřevěnými lavicemi, což znamená cestu nejen v prostoru – z Ostravy, Havířova nebo Českého Těšína do Nošovic, ale také v čase.
Kromě dřevěných lavic se můžete také setkat s běžnými otevíracími okny, která už jen zřídka potkáte v současných vlacích.
Takže se vracíme do padesátých let, z nichž pochází lokomotiva M 131 Hurvínek.
Vagony, a jsou dva, také pocházejí z padesátých let. Na pravidelných linkách jste je mohli potkat v 70. a 80. letech minulého století.
V Dobré je malá přestávka. Je třeba udělat místo normálnímu osobnímu vlaku a najet na trať vedoucí do závodu v Nošovicích.
Vlak zastavuje již v průmyslovém areálu, pivovaru v Nošovicích. Cestující vystupují z vagonů.
Návštěva pivovaru začíná ochutnávkou. Je tu také něco na zub.
Obsluha přináší každému půllitr zlatého nápoje. Ale to je jen začátek. Koneckonců, nejde jen o to, abyste ochutnali dobré pivo, ale se také něco o něm dozvěděli. A zjistit jste toho mohli hodně.
Průvodci se zaměřili na to, co se každého spotřebitele přímo týká, a tak vysvětlili, jak poznat dobře načepované pivo.
Specialista ukázal, jak se pivo čepuje do chladného a mokrého skla, jak by se mělo a co se stane, když nalijeme pivo do teplého a suchého skla.
– Nejvíce osvěžující pivo je, když ho nalijeme bez pěny. Vypadá špatně, ale osvěžuje víc, protože má více CO2. Čím více pěny, tím méně CO2. A je známo, že je to právě CO2, co osvěžuje nápoje – vysvětloval.
Ukazuje, jak načepovat pivo, aby mělo přesně tolik pěny, kolik by mělo mít a pod jakým úhlem máte sklenici držet v kterém okamžiku nalévání.
Pivo načepované, vypité a můžeme jít navštívit výrobní linku. Do některých míst se můžete dívat pouze skrz sklo.
Samotná výrobní linka je impozantní.
Průvodci kontrolují, abychom nepřišli pozdě do vlaku. Ten odjíždí z tratě, která vede skrz pivovar, ze stejného místa, do kterého nás přivezl.
Poslední pohled na závod.
Poslední fotografie na památku
a pokračujeme.
A znovu cesta historickým vlakem.
V Dobre opět zastavujeme.
Míjíme moderní vlak, který jezdí každou hodinu na trase Český Těšín – Frýdek-Místek.
Na chvíli stojí oba vlaky vedle sebe na kolejích. Minulost se setkala se současností.
Výlet končí. Někteří cestující vystoupí v Českém Těšíně.
Část jede ještě dále do Havířova a Ostravy.
(indi)
Komentáře