Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
Železobetonový most přes Olzu, po kterém můžeme projít přes Olzu na druhou stranu, k darkovskému sanatoriu, byl postaven v roce 1925. První, tehdy dřevěný most v tomto místě, byl postaven v roce 1869.
Most, jehož délka je 55,8 m a šířka 5,6 m, projektoval vídeňský architekt Franz Rabe. A byl to jeden z prvních obloukových mostů v Evropě. Na dvou podélných obloucích je zavěšena mostovka. Ke konstrukci bylo použito odlehčeného železobetonového Vierendeelova nosníku v horním oblouku. Most je příčně vyztužen třemi trojicemi vodorovných prutů nad sebou, proložených svislým středním prutem. Tato konstrukce umožnila kvůli nebezpečí povodni zvednout most o dva metry během jeho rekonstrukce v letech 2003/4. V roce 1997 byl most totiž skoro zaplaven. Dnes se týčí 6,25 m vysoko nad dnem Olzy.
Původně silniční most, který byl součástí hlavní silnice spojující Fryštát, Louky a Těšín, dnes slouží pouze pěším a cyklistům. Stal se nejenom turistickou atrakcí, ale i rekreační zónou, neboť v letním období jsou na něm postavené lavičky, v noci je osvětlený. Jako zajímavost dodejme, že V roce 2014 byl obloukový most v Darkově vyražen na pamětní zlatou minci v edici Mosty České republiky, která obsahovala 10 zlatých mincí vydaných Českou národní bankou.
(indi)
Štítky: Procházky se Zwrotem
Komentáře