Železobetonový most přes Olzu, po kterém můžeme projít přes Olzu na druhou stranu, k darkovskému sanatoriu, byl postaven v roce 1925. První, tehdy dřevěný most v tomto místě, byl postaven v roce 1869.

Most, jehož délka je 55,8 m a šířka 5,6 m, projektoval vídeňský architekt Franz Rabe. A byl to jeden z prvních obloukových mostů v Evropě. Na dvou podélných obloucích je zavěšena mostovka. Ke konstrukci bylo použito odlehčeného železobetonového Vierendeelova nosníku v horním oblouku. Most je příčně vyztužen třemi trojicemi vodorovných prutů nad sebou, proložených svislým středním prutem. Tato konstrukce umožnila kvůli nebezpečí povodni zvednout most o dva metry během jeho rekonstrukce v letech 2003/4. V roce 1997 byl most totiž skoro zaplaven. Dnes se týčí 6,25 m vysoko nad dnem Olzy.

Původně silniční most, který byl součástí hlavní silnice spojující Fryštát, Louky a Těšín, dnes slouží pouze pěším a cyklistům. Stal se nejenom turistickou atrakcí, ale i rekreační zónou, neboť v letním období jsou na něm postavené lavičky, v noci je osvětlený. Jako zajímavost dodejme, že V roce 2014 byl obloukový most v Darkově vyražen na pamětní zlatou minci v edici Mosty České republiky, která obsahovala 10 zlatých mincí vydaných Českou národní bankou.

(indi)

Štítky:

Komentáře



CZYTAJ RÓWNIEŻ



Ministerstvo Kultury Fundacja Fortissimo

www.pzko.cz www.kc-cieszyn.pl

Projekt byl realizován za finanční podpory Úřadu vlády České republiky a Rady vlády pro národnostní menšiny.
Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu pn. Polonia i Polacy za granicą 2023 ogłoszonego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/autorów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie im. Jana Olszewskiego