ČESKÝ TĚŠÍN / Na konci června představil Kongres Poláků nové logo organizace. Staré logo bylo zastaralé – orlice se skládala z písmen r a p, což byla zkratka vytvořená z dřívějšího názvu: Rada Poláků. Nové logo spojuje tradici s moderností. Má také jedinečnou formu animace.
Podle Rady zástupců Kongresu Poláků je současné logo organizace zastaralé. Autorem nového loga je grafický designér Marek Chmiel, který mimo jiné navrhl současné logo „Zwrotu“.
Měl jste při navrhování loga volnou ruku?
Ne tak docela. Když navrhujete logo, je s tím vždy spojeno mnoho omezení – vždy navrhujete pro nějaké zadání, pro nějakou konkrétní roli, kterou potřebujete splnit. Kromě toho by každé logo mělo být jedinečné, dobře čitelné ve velkých i malých velikostech. A především musí být relevantní, to znamená, že musí přiměřeně vyjadřovat povahu subjektu, který reprezentuje. Při zohlednění všech těchto faktorů je manévrovací prostor obvykle poměrně malý a v případě nového loga Kongresu Poláků tomu nebylo jinak.
Byla to pro vás zajímavá práce?
Navrhnout logo Kongresu Poláků byla určitě výzva a velká zodpovědnost, protože se jedná o veřejnou organizaci, která má významný vliv na naši realitu v tomto regionu.
Celá záležitost byla složitá, protože bylo nutné vytvořit systém ucelených znaků nejen pro samotný Kongres, ale i pro jeho organizační jednotky a Fond rozvoje Zaolzí.
Jak dlouho logo vznikalo?
Proces tvorby loga trval téměř rok. Z toho systematická práce trvala asi 2-3 týdny.
Toto logo má také podobu animace, čí to byl nápad?
Animace nějak přirozeně vyplynula z konceptu loga. „Orel“ v logu je množství teček symbolizujících množství polských organizací v tomto regionu, které Kongres sdružuje. A abych to ukázal, rozhodl jsem se, že bude nejlepší použít animaci.
Toto logo bylo představeno jako koncept. Už víte, zda dojde k dalším změnám?
Pokud vím, představené logo je ve své konečné podobě a nedojde k žádným zásadním změnám.
Proč jste se rozhodl pro červenou barvu loga?
Vzhledem k symbolické povaze loga by bylo obtížné odůvodnit použití jiné barvy.
Proč jste si vybrali právě toto písmo?
Ve starém logu byla typografie trochu v pozadí. Vzhledem k tomu, že celý název Kongresu Poláků v polštině a češtině je poměrně dlouhý, byl nápis uspořádán do kruhu v blízkosti signetu, což způsobilo, že text byl drobný a ne zcela čitelný. Rozhodl jsem se změnit proporce loga a textu a z problematického dlouhého názvu udělat přednost.
S ohledem na to jsem zvolil výrazné písmo s vysokou výškou bříška malých písmen, což umožňuje kompaktní kompozici textu a zlepšuje čitelnost loga v malé velikosti.
Jak vznikl nápad, aby orel vypadal jako vyšitý křížkovou výšivkou?
Křížková výšivka je tak trochu nechtěný vedlejší efekt. Někdo ji může vidět v logu, někdo jiný může dojít k závěru, že je to prostě orel. Více interpretací pomáhá osvojit si značku, takže čím více různých věcí v logu příjemci vidí, tím lépe.
Komentáře