Halina Szczotka
E-mail: halina.szczotka@zwrot.cz
Podle tradice se na Velký pátek v kostelech staví Boží hroby. Po velkopáteční pobožnosti je Kristovo Tělo přeneseno v podobě monstrance do tohoto hrobu. Věřící navštěvují hroby po celou Velkou sobotu.
Cieszyn, kostel sv. Kříže
Ačkoli tato tradice sahá až do středověku, po kterém ve většině zemí zmizela, dnes v Polsku Boží hroby často odkazují na současnou situaci v zemi a ve světě, často také symbolizují obtížné polské zkušenosti.
Cieszyn, kostel sv. Marie Magdaleny.
Tradice je také dodržována na Těšínském Slezsku, na obou stranách Olzy.
Karviná-Fryštát, kostel Povýšení svatého kříže
Jak píše Jan Szymik ve své knize „Roční zvyky a obřady na Těšínském Slezsku“, kterou vydal Polský kulturně-osvětový svaz: „V každém farním kostele, u nás v hlavní lodi před oltářem, na černém plátně spočíval velký kříž s postavou ukřižovaného Krista a v boční uličce nebo kapli, ve výklenku pod postranním oltářem, byl připraven Boží hrob a nad ním v tabernakulum Nejsvětější svátost. Před ním drželi vkleče stráž ministranti a nebo také krojování horníci, hasiči a tam, kde se nacházely vojenské kasárny, vojáci, uniformovaní harceře. V některých obcích také horalé v krojích“.
Český Těšín, kostel Nejsvětějšího srdce Ježíšova
(indi)
Štítky: Boží hroby
Komentáře